-
Columns
   
 

Succesvolle voorspelling van de toekomst

20 december 2013 • Ype Wijnia en John de Croon
asset management strategie, beheren risico's, programma ontwerp, planvorming, managen programma's, beheer wijzigingen
Ik vind deze column een aanrader
364 personen hebben deze column positief beoordeeld

Soms zijn er van die momenten dat je het als columnist ook allemaal niet meer weet. Normaal gesproken kan je vanuit het comfort van de ivoren toren commentaar leveren op de wereld om je heen. Het recept daartoe is vrij simpel: je pakt iets uit de echte wereld, vergroot dat uit en laat daarmee de absurditeit zien van hetgeen er buiten gebeurt. Dat is allemaal prima, tot natuurlijk het moment dat die buitenwereld zich al zo absurd gedraagt dat uitvergroting niet meer geloofwaardig is maar grotesk wordt. Dan zou je als columnist eigenlijk over moeten schakelen op een andere stijl, maar helaas zegt het handboek columnist daar niet zoveel over. Artikel 7.1.6.13 van deze code of conduct geeft als suggestie om van onderwerp te veranderen, bij voorkeur naar veilige thema’s die vooral met gezelligheid te maken hebben zoals het sinterklaasfeest. Zeg maar de vluchtreactie. Maar als je dat niet wilt, als je wilt vechten voor je zaak, dan sta je er helemaal alleen voor. Tot onze spijt moeten we toegeven dat we er niet meteen een antwoord hadden. We moesten nederig onze meerdere erkennen in de werkelijkheid. Als columnist past dan eigenlijk alleen maar een schuldbewust zwijgen.

Om het nog maar even in herinnering te halen, het jaar was toch al niet zo lekker begonnen. Een jaar geleden zaten we nog op een berg in Frankrijk te wachten op het einde van de wereld dat maar niet kwam. Achteraf gezien wel voorspelbaar, tot nu toe zijn immers alle voorspellingen voor het einde van de wereld niet uitgekomen. Het kostte daarna behoorlijk wat moeite om weer thuis te komen. Dat lag niet eens zozeer aan die vriendelijke mannen in witte jassen die erg met onze geestelijke gezondheid begaan waren, maar vooral aan de beschikbaarheid van geschikt vervoer. Dankzij de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel duurde de reis met een beetje geluk geen drie uur maar twaalf uur, tenzij je natuurlijk de pech had dat de trein halverwege vastliep en teruggesleept werd naar het vertrekpunt waar je dan moest wachten op een nieuwe mogelijkheid. Dan moest je wel opnieuw reserveren en aangezien er nogal wat treinen uitvielen was alles bomvol. Dus tegen de tijd dat we konden boeken was de hele treindienst al opgeheven. Zoals we toen ook al schreven, was dat voor ons het eerste signaal dat de wereld gek was en niet wij (alhoewel de mannen in witte jassen een behoorlijk effectieve poging hadden gedaan ons van het tegendeel te overtuigen).

Daarna is het niet veel beter geworden. Aardbevingen in Groningen, waarbij volgens Fokke en Sukke de Groningers in paniek over straat holden[1]. De asset management norm (ISO55000) die uitgesteld werd omdat er geen goede definitie van het woord ‘asset’ in stond. En de spoorwegen die maar door bleven spoken. Bij de Spaanse stad Santiago de Compostella vielen tientallen doden toen een hoge snelheidstrein een bocht met een veel te hoge snelheid nam. In het Belgische Wetteren ontspoorde een goederentrein nadat er te hard werd gereden, waarna in een bizarre samenloop van omstandigheden een dode viel omdat giftige gassen via het riool zijn huis binnendrongen waar die gassen niet meer uit konden omdat op advies van de brandweer ramen en deuren gesloten bleven. In de voerstreek ontspoorde een trein op een viaduct waarna er auto’s naar beneden vielen[2] (het was een goederentrein geladen met auto’s). En natuurlijk de Fyra. Het is natuurlijk een debacle van de eerste orde dat een miljardenproject dat al verscheidene jaren vertraging had na negen weken gebruik al werd stilgelegd. Maar hoe meer informatie er naar buiten kwam, hoe absurder het werd. Onderzoek wees uit dat er tal van technische problemen waren en bovendien dat geen twee treinen hetzelfde waren. Hoe je dat als asset manager moet gaan managen is ons een raadsel, de toegevoegde waarde ligt juist voor een groot deel in standaardisatie. Maar de treinen waren wel geaccepteerd door de klant en in gebruik genomen, waarbij de backup voorziening (de Beneluxtrein) maar vast geschrapt was. Wat er nu precies fout is gegaan in dit proces weten we natuurlijk niet tot het laatste detail, maar absurd is het wel. Als we dat van tevoren hadden voorspeld had niemand ons geloofd. Het laatste nieuws is overigens nog absurder. De NS heeft voorgesteld normale intercity’s over de HSL verbinding te laten rijden, die er volgens planning langer over gaan doen dan die oude Beneluxtrein[3]. En de overheid lijkt er mee akkoord te gaan ook nog.

Terug naar het schrijven van deze column. We hebben al aangegeven dat we het onderwerp niet los wilden laten, zoals het handboek columnist adviseerde. We moesten daarom vol in de slag gaan met de wereld. Na een gedegen probleemanalyse kwamen we tot de conclusie dat de kern van het probleem lag in het feit dat we overvallen werden door de absurditeit van de wereld. Daar konden we in korte tijd niet geloofwaardig overheen. Als we iets meer tijd zouden hebben om te reageren, dan moest het wel goed komen. We hebben daarom de afgelopen tijd vol ingezet op de ontwikkeling van een nieuw product: de ToekomstVerhaspelaar.

Na enige bemoedigende eerste tests met aangenaam absurde edoch vreemd genoeg wel correcte voorspelling voor de korte termijn (zoals: morgen worden er middagtemperaturen verwacht tussen 12.00 en 18.00 uur), hebben we de termijn waarover we voorspellingen konden doen steeds verder opgerekt. Eerst een paar weken (uitkomst: zwarte piet ziet groen van woede, het zal een stormachtig sinterklaasfeest worden), daarna een paar maanden (medische doorbraak: de meeste mensen worden in 2014 een jaar ouder dan in 2013). De voorspellingen bleken griezelig juist. We hebben ook nog even jaren vooruit gekeken: de Eiffeltoren wordt afgebroken omdat naar verwachting de reservedelen op zijn in 2021. Daarom is het nu tijd voor het grote werk, de voorspelling voor heel 2014. Hieronder een bloemlezing van de resultaten:

  • Nederland wint de WK finale van België in een zinderend stadion

  • Er komt een Europese regeling die het verplicht maakt ongevallen vooraf bij de hulpdiensten te melden om een betere hulpverlening mogelijk te maken, behoudens overmacht

  • Noord Korea in de persoon van Kim Jung Un wint de nobelprijs voor de vrede

  • Op de maan dreigt hongersnood wegens het uitblijven van regen

  • De NSA wordt omgevormd tot gratis backup service voor verloren data

Zoals u kunt lezen, uitermate absurde voorspellingen. Alleen, sommige zaken bleken nog zo absurd dat we zelfs met ruime voorbereidingstijd daar nog geen column aan zouden kunnen wijden, zelfs als we nu zouden beginnen met schrijven. We vonden het daarom nodig een noodplan te maken in de vorm van een andere tool. Dat is de WerkelijkheidsCorrector geworden. Een te absurde toekomstontwikkeling kunnen we daarmee in de kiem smoren. We zetten daarmee als het ware de werkelijkheid terug in het hok.

Qua columns belooft het dus een goed jaar te worden. Als de wereld zich idioot gedraagt, kunt u erop rekenen dat we in een column achteraf de juiste voorspelling gedaan hadden. Maar als de wereld zich tegen de verwachting in toch normaal gedraagt, komt dat omdat we ingegrepen hebben wegens een dreigende overmaat aan absurditeit. Ook dan zullen we u op de hoogte houden van het dreigende onheil waartegen we de columnisten van deze wereld hebben beschermd. Wij wensen u vanaf deze plaats in ieder geval al het beste voor 2014.

 

 

 

John de Croon en Ype Wijnia zijn partner bij AssetResolutions B.V., een bedrijf dat ze samen hebben opgericht. Periodiek geven ze in deze column hun visie op een aspect van asset management. De columns staan gepubliceerd op de website van AssetResolutions, www.assetresolutions.nl/nl/column

<< terug naar overzicht

Nederlands English Duits

postbus 30113
8003 CC Zwolle
info@assetresolutions.nl
06 - 30 18 68 94
BTW NL8231.48.919.B01

colofon
disclaimer

-